תקנון זה מפרט דרישות סף ותאימות טכנית שיש לעמוד בהן על מנת לאפשר התנהלות תקינה של אירועי הקוספליי, תחרות אמא"ידול ותוכן בכנסי אמא"י. התקנון מגדיר את כל האלמנטים הטכניים בהם יש להתחשב ובאיזו רמה. במידה ויש שאלות, בקשות או הצעות לשיפור, ניתן ליצור קשר בכתובת [email protected].

התקנון מתייחס למספר נושאים מרכזיים המרכיבים את המערך הטכני לכל האירועים:
שמע, הקלטה ועריכה, תאורה והקרנה, תמונות ווידאו.
כל נושא יהיה מורכב משני חלקים, כאשר החלק הראשון מציין מושגים טכניים ומסביר אותם בשפה פשוטה, והחלק השני יפרט את הדרישה הטכנית.

רצוי לצפות גם בסרטון ההדרכה המצורף. חשוב לציין כי מטרת הסרטון אינה להחליף את התקנון, אלא להציג אותו בצורה קלילה ופשוטה יותר. חלק מההדגמות בסרטון יעזרו מאוד גם בעמידה בדרישות התקנון, כדוגמת הקלטת סאונד.
בנוסף לסרטון, בתחתית העמוד תוכלו למצוא נספחים שיסייעו לכם לבצע בדיקות איכות ויעניקו לכם מידע על תוכנות העריכה השונות.

שימו לב – ההנחיות והדרישות המצורפות כאן אינן מחליפות את תקנון האירוע המבוקש, אלא משלימות אותו. תחילה, יש לקרוא בעיון את תקנון האירוע, ולאחר מכן גם את התקנון הטכני, על פי ההנחיות שניתנו בתקנון האירוע.

שמע

קצב סיביות (Bit rate) – כמות המידע המעובד בכל שנייה אשר ממנו מופק השמע. ככל שיש בשמע יותר מידע – כך הוא יהיה יותר נאמן למקור. קצב סיביות נמדד ביחידות של קילוביטים לשנייה (kbps). קצב סיביות נמוך של קובץ שמע יגרום לקובץ להישמע רועש ובאיכות "נמוכה".

דוגמה לקצב סיביות גבוה ונמוך (מומלץ להקשיב בעזרת אוזניות/רמקולים איכותיים)
קצב סיביות גבוה קצב סיביות נמוך

 

העלאת איכות (Upscaling) – שמירת קובץ בעל קצב סיביות נמוך מחדש כקובץ עם קצב סיביות גבוה יותר.
הפעולה גורמת לכך שלמראית עין לקובץ החדש יש קצב סיביות גבוה, אך בפועל כמות המידע האמיתי שנמצאת בו נמוכה יותר, בהתאם לקובץ המקורי, ואיכות השמע בו נשארת נמוכה.

פורמט – כאשר שומרים קובץ דיגיטלי, הוא נשמר בפורמט מסוים. כל פורמט מאפשר רמת איכות מסוימת ושמור ב"שפה משלו". הפורמט קובע גם את סיומת הקובץ כפי שהיא מופיעה במחשב. ישנם כמה פורמטים מאוד מוכרים ונפוצים, לדוגמא: mp3, wav, flac, aiff, ו-m4a.

הנחיות ודרישות:

דרישה מינימלית: קובץ mp3 עם קצב סיביות של 192kbps שלא עבר upscaling.
דרישה מומלצת: קובץ aiff / flac / wav / ogg / mp3 עם קצב סיביות של 256kbps ומעלה.
על מנת לבדוק אם הקובץ עבר upscaling, ניתן לצפות במדריך לבדיקת bit rate הנמצא בנספח 2.

 

הקלטה ועריכה

דיסטורשן/קליפינג – עיוותים שקורים בזמן הגברה יתרה של עוצמת השמע. עיוותים אלו באים לידי ביטוי כלכלוך דיגיטלי שאינו נעים לאוזן.

דוגמה לסאונד נקי וברמה טובה ובניגוד אליה דוגמה לסאונד חזק מדי המלווה בדיסטורשן
סאונד נקי סאונד עם דיסטורשן


הד (Reverb/Echo)
– חזרה או השתקפות של צליל הנשמע בצורה עמומה מיד לאחר צליל המקור (כמו למשל באולמות ספורט ובחדרי מדרגות).

באלאנס – איזון בין האלמנטים ברצועת השמע. לדוגמה, החלשת הקלטה אשר עוצמת השמע שלה חזקה לעומת רצועת השיר.

הנחיות:

על מנת להימנע מרעשי דיסטורשן, יש להשתמש במיקרופון טוב ולהקליט ממרחק של כ-20 ס"מ מהמיקרופון. בנוסף, מומלץ להקליט כאשר השפתיים מוטות מעט מהמיקרופון על מנת למנוע צלילים לא רצויים של תזוזת הפה. במידה וישנו הד בהקלטה, אנו ממליצים על הקלטה במקומות בעלי אקוסטיקה טובה יותר (לדוגמה, מתחת לשמיכה או בתוך רכב עם מנוע דומם בשעות שקטות).
יש צורך לערוך את קובץ הסאונד כך שחלקים שקטים (חלקים בהם לא נאמרת מילה) לא ייכללו בקובץ הסופי, ולבצע באלאנס על כל רצועות הסאונד כך שהקובץ יישמע ברור ואחיד.
ניתן להיעזר בסרטון ההדרכה למידע נוסף ודוגמאות מעשיות.

 

תאורה והקרנה

ספוט – תאורה נקודתית המאירה על אזור ספציפי וצר.

דוגמא לספוט

 

שטיפה – תאורה המכסה אזור רחב יותר, כמו מחצית מהבמה או הבמה כולה. 

דוגמא לשטיפה


הוראות תזמון (Timestamp)
– פורמט לכתיבת הוראות לפי זמן. לעיונכם דוגמה לכתיבת תזמון לתאורה של סקיט:

00:00 – 00:12 – בלי תאורה על הבמה.
00:12 – 00:24 – תאורה רק על הספוט באמצע.
00:24 – 00:36 – תאורה מעומעמת רגילה בכל הבמה.
00:36 – 00:48 – תאורה כחולה בכל הבמה.

Live Feed – צילום של הנעשה על הבמה והקרנתו על המסך באירוע בזמן אמת. הצילום יתבצע באמצעות שתי מצלמות וידאו הנמצאות באולם הראשי.

הנחיות:

תאורה – על הבמה יפוזרו באופן אחיד פנסי תאורה. לשירותכם מגוון של צבעים, וניתן לבחור עד שני צבעים בכל רגע נתון (לדוגמה, "לבן ותכלת" או "אדום בלבד").
בנוסף, במרכז הבמה תהיה תאורת ספוט קבועה בה תוכלו להשתמש. שימו לב: יש להיות במרכז הבמה כדי שתאורת הספוט תהיה עליכם (מרכז הבמה יסומן לנוחיותכם).
כדי שהסגל הטכני יבצע עבורכם שינויי תאורה במהלך האירוע, יש לשלוח מסמך עם תזמונים עבור כל שינוי בתאורה (כולל שינויי צבעים והדלקה וכיבוי של תאורת הספוט), על פי הדוגמה שצוינה.
הסגל הטכני ידאג כי תוצגו על הבמה בצורה הטובה ביותר תוך שימוש בפנסי שטיפה שיש לתאורת הצבעים, המעניקים אור נעים בגוון חם.

לייב פיד – בזמן האירוע יתבצע שימוש בלייב פיד. במידה ותקנון האירוע מאפשר זאת, ניתן לציין זמנים שבהם לא יהיה שימוש בלייב פיד, או לציין כי אינכם מעוניינים בלייב פיד כלל. יש להגדיר זאת בתזמונים, בדומה להוראות התאורה.

 

תמונות וסרטונים

פיקסל – נקודת אור וצבע המופיעה על מסך ומהווה את ה"יסוד" של תצוגה דיגיטלית. כל תמונה וסרטון מורכבים מהרבה מאוד פיקסלים קטנים.

פיקסול – סרטון או תמונה "מפוקסלים" מתבטאים בטשטוש רב ובפיקסלים הנחשבים לגדולים מדי עבור סרטון/תמונה באיכות גבוהה.

רזולוציה – כל תמונה דיגיטלית מורכבת משורות על גבי שורות של פיקסלים. בדומה לקצב סיביות בשמע, הרזולוציה מייצגת את כמות הפיקסלים בתמונה. היא נמדדת בכמה פיקסלים בונים את התמונה לרוחב ולגובה. למשל, רזולוציה של 1920 על 1080 אומרת שהתמונה בנויה מ-1920 פיקסלים לרוחב כפול 1080 פיקסלים לגובה, וכך ניתן לקבוע את איכות התמונה. ככל שמספר הפיקסלים גבוה יותר, האיכות עולה, ואיתה גודל התמונה וכמות הפרטים שניתן להכניס בה.

דוגמא לתמונה באיכות גבוהה ולתמונה באיכות נמוכה
איכות גבוהה איכות נמוכה

 

יחס גובה-רוחב (Aspect Ratio) – יחס רוחב התמונה לגובהה. יחס של 4:3 למשל, אומר שכמות הפיקסלים לרוחב ביחס לגובה הוא 4 פיקסלים לרוחב על כל 3 פיקסלים לגובה. יש יחסים קבועים ונפוצים שאיתם תתבקשו לעבוד, בהתאם לתקנוני האירועים השונים. מצורפות דוגמאות ליחסי גודל.

דוגמא ליחסי גובה-רוחב
תמונה ביחס 16:9 תמונה ביחס 4:3

 

פורמט – כאשר שומרים קובץ דיגיטלי, הוא נשמר בפורמט מסוים. כל פורמט מאפשר רמת איכות מסוימת ושמור ב"שפה משלו". הפורמט קובע גם את סיומת הקובץ כפי שהיא מופיעה במחשב. ישנם כמה פורמטים מאוד מוכרים ונפוצים, לדוגמא: עבור תמונות – jpg ו-png, ועבור סרטונים – mp4, avi ו-mkv.

קצב סיביות (Bit rate) – כמות המידע המעובד בכל שנייה אשר ממנו מופק השמע. ככל שיש בשמע יותר מידע – כך הוא יהיה יותר נאמן למקור. קצב סיביות נמדד ביחידות של קילוביטים לשנייה (kbps). קצב סיביות נמוך של קובץ שמע יגרום לקובץ להישמע רועש ובאיכות "נמוכה".

דוגמה לקצב סיביות גבוה ונמוך (מומלץ להקשיב בעזרת אוזניות/רמקולים איכותיים)
קצב סיביות גבוה קצב סיביות נמוך

הנחיות ודרישות:

תמונת עלייה – על התמונה להיות ברזולוציה מינימלית של 1920×1080, לא מפוקסלת, וביחס גובה-רוחב של 16:9.

סרטון – על סרטון הוידאו להיות בפורמט mp4 או avi ברזולוציה מינימלית של 1920×1080, לא מפוקסל, וביחס גובה-רוחב של 16:9.
יש לעקוב אחר הנחיות ההקלטה של התקנון (במידה ויש שימוש בהקלטה), ואחר דרישות השמע של התקנון הטכני.
לנוחיותכם – ניתן למצוא בנספח 3 מדריך לייצוא שמע בסרטון בקצב סיביות מעל 192kbps.
שימו לב: את הוידאו יש לשלוח כקובץ אחד בלבד, הכולל בתוכו את רצועת השמע. לא נקבל קובץ וידאו וקובץ שמע שיישלחו בנפרד.

סרטון טיפים טכניים

נספחים ומדריכים נלווים לתקנון

בהנחיות הסאונד והוידאו ביקשנו מכם לערוך את הקבצים, בין היתר בשביל לחתוך חלקים מתים (שבהם אתם לא מדברים), פספוסים שיהיו לכם ובאופן כללי כדי שתוכלו להתאים את מוזיקת הרקע (או אפקטים שתרצו להכניס) לעלייה שלכם. כדי לעשות זאת, רצוי להצטייד בתוכנת עריכה טובה.

במידה ואתם יודעים לעבוד עם תוכנות מקצועיות, נהדר! השתמשו בהן בשביל סידורי הסאונד, ובמידת הצורך, עבור הכנת קובץ הוידאו. לעומת זאת, אם אתם מבולבלים ולא יודעים מאיפה להתחיל, זה בדיוק המדריך בשבילכם!

עריכת סאונד

במידה ואתם מחפשים תוכנה חינמית וקלה לעריכת סאונד, אנחנו ממליצים להשתמש ב-Audacity. התוכנה הזו תוכל לעזור לכם להגביר או להנמיך ווליום, לחתוך חלקים מתים ולסדר אותם ביחד עם אפקטים שתרצו להכניס. ניתן גם לתזמן אותם עם המוזיקה והסקיט כולו. כדי להוריד את התוכנה, לחצו כאן.

לאחר שתורידו את התוכנה, ייתכן שהיא תיראה מעט מבלבלת עקב ריבוי האפשרויות, אך אל דאגה! מצאנו לכם מדריך נהדר ממש כאן.
אנחנו ממליצים לכם לייצא את הקובץ באחד מהפורמטים wav או flac, כיוון שהם יותר איכותיים וקל יותר לייצא אותם בפורמטים אלו. במידה ותעדיפו לייצא ל-mp3, תצטרכו להוריד פלאג-אין שנקרא LAME. מדריך התקנה (מסודר לפי מערכות הפעלה) נמצא כאן.

עריכת וידאו

עבור עריכת וידאו אנחנו ממליצים על מספר תוכנות – Movie Maker, VideoPad ו-DaVinci Resolve.

עבור Movie Maker, יש להוריד הגרסה האחרונה שיצאה ב-2012. ניתן להשיג את ההתקנה באמצעות חבילת התקנות הנקראת Windows Essentials, המכילה בתוכה המון תוכנות שהיו בתקופת Windows Live (אחת מהן, אגב, היא ה-Messenger). אם אתם רוצים להתקין רק את Movie Maker, בחרו באופציה שבה אתם מתקינים את Movie Maker ואת Photo Gallery בלבד. אין צורך להתקין אף אחת מהתוכנות הנלוות.
הורדה ל-Windows Essentials נמצאת כאןוכמובן, מדריך עבור התוכנה.

יש לציין כי התוכנה לא הכי נוחה לעבודה כיוון שהיא מאפשרת חיתוך קטעים רק באמצעות ציון מספר השניות בהן אתם מעוניינים. חסרונות נוספים הם העובדה שה-Movie Maker הישן אינו תומך ב-mp4, וכן הוא מאפשר להגדיר רק ערוץ אחד של אודיו. כמו כן אין אפשרות לשתי רצועות אודיו במקביל או להגדיר יותר משני ערוצי וידאו בתוכנה.

לכן, אספנו עבורכם עוד שתי הצעות לתוכנות אחרות, מתקדמות יותר:

  1. VideoPad – ישנן שתי אפשרויות לשימוש בתוכנה זו:
    1. גרסה חינמית מוגבלת – מאפשרת שני ערוצי וידאו ושני ערוצי אודיו, ללא הגבלת זמן.
    2. גרסה מלאה לתקופת ניסיון – תאפשר לכם להתנסות בכל האפשרויות של התוכנה, אך לזמן מוגבל.

    ניתן להוריד את הגרסה החינמית כאן. יצרנית התוכנה, NCH Software, סיפקה עבורכם סרטוני הדרכה! אתם יכולים לבדוק אותם בפלייליסט הזה.

  2. DaVinci Resolve – תוכנה שבעבר הייתה בתשלום אך הפכה לחינמית וקיבלה הרחבות רבות, וכיום היא נחשבת לתוכנה מועדפת עבור עריכת סרטונים בעלי כמויות גדולות של ערוצי וידאו ואודיו.
    מוזמנים להוריד את התוכנה בלינק הזה.
    מדריך לשימוש בתוכנה ניתן למצוא כאן. הסרטון אמנם ארוך אך גם מקיף ולכן אנו ממליצים עליו. שימו לב שהחלק הרלוונטי ביותר בשבילכם מתחיל ב-5:53 ונמשך כעשר דקות.

(יש צורך לקרוא את הנחיות הסאונד לפני קריאת הנספח)

עבור בדיקות ה-bit rate, יש להשתמש בכלי שנקרא Fakin' The Funk. כלי זה מסוגל לזהות בין היתר upscaling, ומומלץ מאוד שגם אתם תיעזרו בו. ניתן להוריד אותו כאן.

כדי לייבא את הקבצים לכלי, לחצו על כפתור התיקייה, סיירו וציינו את התיקייה בה הקובץ שלכם נשמר.

לאחר מכן ייפתח מסך הדומה לזה:

כמו שאתם רואים, הקבצים שלכם יוצגו במסך כאן. שתי העמודות החשובות בשבילכם הן העמודות הבאות:

  • Bitrate – ה-bitrate של הקובץ, כפי שרשום עבור הקובץ במערכת ההפעלה.
  • Actual Bitrate – ה-bitrate של הקובץ בפועל, על פי ניתוח שהכלי ביצע.

התוכנה תסמן את הקובץ שלכם באחד משלושה צבעים, לכל צבע משמעות משלו:
ירוק – הקובץ הגיע באיכות גבוהה, רשום בפועל באיכות גבוהה ותוכן הקובץ מתאים לאיכות שבה הוא רשום.
צהוב – ה-bit rate שרשום במערכת תואם למה שקיים בפועל, אם כי האיכות אינה מיטבית. אתם לא צריכים לדאוג כל עוד ה-bit rate שרשום כאן הוא מעל 192kbps.
אדום – ה-bit rate שרשום במערכת אינו תואם את מה שקיים בפועל, מה שאומר שזוהה ביצוע של upscaling עבור הקובץ. במידה וזה קורה, הקובץ אינו תקין ויש להחליף אותו בקובץ חדש ממקור אחר.

(יש צורך לקרוא את הנחיות הסאונד והוידאו לפני קריאת הנספח)

כפי שכתוב בתקנון, הדרישה המינימלית של שמע באירועי הקוספליי היא bit rate של 192kbps. עם זאת, כשמייצאים את הסרטון ב-HD בכל תוכנה שהיא, לעיתים מתפספס עניין ה-bit rate של האודיו. אנחנו כן מעוניינים לקבל מכם סרטון שעבר ייצוא ב-bit rate גבוה עבור האודיו (לפחות 192kbps), ולכן הכנו מדריכים על התוכנות Movie Maker, VideoPad ו-DaVinci המפרטים כיצד להעלות את ה-bit rate של האודיו בסרטון שלכם.

Movie Maker:

במידה והקובץ ששמרתם באמצעות תוכנה זו (תחת התבנית For high resolution display) מכיל bit rate גרוע באודיו,יש לעקוב אחר הצעדים הבאים:

  1. בעת שמירת הסרטון, בוחרים באופציה הבאה:
  2. בהגדרת התבנית החדשה, בדקו שהאופציות הללו מתקיימות. אתם יכולים כמובן לשמור את התבנית באיזה שם שתרצו.

    אחרי שלוחצים על Save, ייפתח עוד חלון שבו תהיה אופציית שמירה, וגם שם יש צורך ללחוץ על Save. לאחר מכן לחצו על Close לחלון המוצג למעלה, כי התבנית שלכם נשמרה ואתם יכולים להשתמש בה!
  3. חוזרים לתפריט השמירה, שם בוחרים בתבנית שבחרתם. משם ממשיכים את תהליך השמירה כרגיל.

 

VideoPad:
התהליך בתוכנה הזו הרבה יותר פשוט (בעיקר בגלל ששם ההגדרות מפורטות הרבה יותר), צילמנו לכם גם אותו:

  1. על מנת לייצא את הסרטון, לחצו על Export Video ומשם על Video File.

  2. בחלון שנפתח לכם, בחרו ב-preset של HD 1080p . כך, כל ההגדרות בתוכנה יותאמו במיוחד עבור Full HD. וודאו שההגדרות בתמונה הבאה מופיעות גם אצלכם בחלון.
  3. על מנת לוודא שהאודיו שלכם תקין ועומד בדרישות, לחצו על Advanced Encoder Options. וודאו שההגדרות שכתובות בחלון אצלכם זהות לאלו המופיעות כאן בתמונה. לחצו על OK לסיום.

    לחצו על Create, וזהו! הסרטון שלכם מוכן, עם bit rate נהדר.

 

DaVinci:
במידה ואתם משתמשים בתוכנה זו, תוכלו ללחוץ על Deliver בתפריט התחתון על מנת לבצע את הייצוא לסרטון. ודאו שההגדרות הן על Single Clip (כלומר, אתם מוציאים סרטון יחיד עם timeline אחיד ולא בתור קטעי וידאו נפרדים) ומכילים את ההגדרות הבאות:

שימו לב שאתם לא משנים את ה-frame rate ל-30, אחרת התוכנה תיצור שגיאה.

במידה ויש לכם שאלות טכניות, אתם מוזמנים לפנות אלינו במייל [email protected] ונשמח לסייע!